O psychoterapii

Od 10 lat prowadzę prywatną praktykę psychoterapeutyczną. Często słyszę od moich klientów, jak trudno było im przyznać się przed samym sobą, że potrzebują pomocy w poradzeniu sobie z trudnościamii. Potrzebowali też czasu, aby podjąć decyzję o skorzystaniu ze wsparcia psychoterapeutycznego i umówić się na pierwszą wizytę. To niełatwa decyzja.

Kiedy pojawią się w naszym życiu trudności, ogromny smutek, cierpienie, rozczarowanie czy żal, wielu z nas ma nadzieję, że może się ich pozbyć zaprzeczając im, ignorując je, powtarzając sobie jak mantrę słowa: “Nic się właściwie nie stało”. Szukamy rozwiązania w pozytywnym myśleniu, w wyobrażaniu, że idealnie było by skorzystać z metod zaczerpniętych z chirurgii, z czasem sięgamy po tabletki, aby uleczyć swój psychiczny ból. Wyciąć, usunąć, uśmierzyć ból, zapomnieć. Nasza psychika tak nie działa … świata psychiki, nie da się uzdrowić "usunięciem". Dlatego z czasem … np. nie leczona depresja powraca, wyciszony tabletkami ból emocjonalny znów daje o sobie znać.

Psychoterapia to metoda leczenia (zwykle bez wykorzystania leków, czasami przy ich wsparciu) mająca na celu zmniejszenie wewnętrznego cierpienia, lęku i poczucia niemożności. Jest to praca nad zrozumieniem siebie, a przede wszystkim okazja do zmiany i rozwoju osobistego.